Eerste dag Kenia reis

Donderdag  19/2/15

Onze reis is voorspoedig verlopen. Het enige wat eigenlijk tegen zat was dat we een uur op onze koffers moesten wachten, maar goed we hadden de tijd. En dat gaf ons ook gelegenheid om even met de outreach groep van Nehemia ministries te connecten.
En dan onze eerste dag van deze reis in Kenia. De missie voor deze dag was duidelijkheid krijgen over ons programma en weten waar we staan met de ontwikkelingen van de koffiebar.
Na een korte nacht in een vreemd bed, vreemde geluiden en drukte in het hoofd van alle indrukken van de reis, was het erg vroeg toen we om 8 uur wakker werden gemaakt door het klokkenspel in mijn iphone. Het was al warm en zonnig buiten. Gelukkig was de douche ook warm waardoor het wakker worden beter ging.
Tijdens het ontbijt in het hotel met locale vruchten ontmoeten we de “shopmanager”. Hij moet de zaak van de grond trekken en staat op het punt om de machine van het vliegveld te halen. Na veel tegenslagen en tegenwerpingen moet het dan vandaag echt gaan lukken. Dat had 1,5 week eerder gekund, als iedereen meegewerkt had. Maar goed dan hadden er ook niet zoveel mensen geld aan verdiend, zucht… Hij vertrekt en we bidden dat hij de machine nu eindelijk mee kan krijgen.

Dan na het ontbijt zouden we om 9 uur opgehaald worden, dat wordt ruim een uur later. Maar goed uiteindelijk lukt het dan toch en hebben we een goed gesprek over de stand van zaken en waarom er twee partijen zijn ontstaan en de locale samenwerking niet optimaal verloopt. ’s Morgens de ene kant van het verhaal en dan horen we ’s middags de andere kant van het verhaal van de shopmanager. Beide klinken ze aannemelijk. Ga daar maar es je weg in zoeken, en de juiste beslissing nemen om verder te gaan. Gelukkig weten we allemaal dat het Gods project is en dat Hij de weg zal wijzen en wijsheid zal geven. We hebben in elk geval een goede relatie versterkende meeting gehad en open kunne praten en bidden met de shop manager en zijn kersverse zwangere vrouw.
Het was die morgen gelukt om op het vliegveld de machine te krijgen en ik zie dan ook de dozen terug die we enige weken geleden on Hoofddorp hebben achtergelaten. Dat is in elk geval een goede stap!
Samen met de shopmanager bekijken we nog een mogelijke locatie voor de koffiebar. Een goede plek in een buurt waar de bar veel kan betekenen en een mooie omvang en mogelijkheid voor een counter voor take-away koffies. Geen slecht plan!
Naast deze koffie-bar werkzaamheden hebben we nog wat boodschappen gedaan, een locale sim kaart geregeld voor locale belminuten, twee uur gekletst met een Nederlands sprekende Keniaanse vrouw, lekker genoten van het weer, een ritje in een TukTuk gemaakt, een locale Keniaanse maaltijd genoten in een Keniaans gezin en rondgelopen in Kitengela.
Onderweg komen we nog tweemaal een lokaal initiatief tegen van een crusade van locale kerken. Gaaf om te zien hoe ze dat hier oppakken. Het blijken wekelijks terugkerende fenomenen te zijn.